«املاک رابینسون»؛ پیشکش حالات انسانی در زورقی از صنایع ادبی

19 اسفند 1400
۰ دیدگاه
«املاک رابینسون»؛ پیشکش حالات انسانی در زورقی از صنایع ادبی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کتاب املاک رابینسون اثر حامد حبیبی یک مجموعه داستانی شامل ۱۰ داستان کوتاه است که هر کدام تصویری آشنایی‌زدایانه از زندگی روزمره و روابط انسانی ارائه می‌دهند. این داستان‌ها شخصیت محور هستند و اغلب ماجراهایی را در دل یک فضای فانتزی روایت می‌کنند. 

داستان‌های کتاب املاک رابینسون گویی درونی‌ترین عواطف و احساسات انسانی را در زورقی از احساس و صنایع ادبی می‌پیچند. هر کدام از داستان‌هایش دنیای خاص خود را دارد که نویسنده آن را از هیچ خلق کرده و در تنها چند صفحه به روشنی معرفی اش می‌کند. 

در ۱۰ داستانی که حبیبی در این کتاب کنار هم قرار داده، درباره موضوعاتی چون هویت، جامعه و تعارض شست و شوی ذهنی با تفکر مستقل می‌خوانیم. 

در بخشی از داستان زمستان‌کُش چنین آمده است: با وجود این که سابقه نداشته در این فصل سال درخت‌ها شکوفه بدهند و سوز نیاید، اینجانب مطمئنم از جانب این فرد هیچ خطری سیاره ما و نظم خاکی و زمینی ما و تداوم فصول آن را تهدید نکرده و با مساعی حضرتعالی زمستان همچون همیشه سرد و ظلمانی خواهد بود. (ص. ۳۸) 

در پاره‌ای از داستان دومی که هفتمین داستان این مجموعه است، نیز می‌خوانیم: یک‌بار شکست عشقی خوردم، در عرض یک هفته تَرَک بود که افتاد به زندگی‌ام. نه ترک‌های مختلف: تمامش یک ترک بود که تمام نمی‌شد. ترکی که همین جور دوره افتاده بود و از همه چیزم بالا می‌رفت: شیشه عینکم، ساعتم…حرکت ترک را روی اسباب خانه می‌دیدم که رفت و رفت تا رسید به قابی که به دیوار زده بودم و همان‌جا متوقف شد. خواستم از شوق اشک بریزم که دیدم از سمت دیگر قاب آمد بیرون. نگو متوقف نشده، این مدت پشت قاب داشته کارش را روی دیوار می‌کرده. (ص. ۵۶)

حامد حبیبی، شاعر و نویسنده ایرانی است که در سال ۱۳۵۷در تهران متولد شد. از این نویسنده تاکنون آثاری چون پلک ماهی (۱۳۹۵)، ماه و مس (۱۳۸۴)، آنجا که پنچرگیری‌ها تمام می‌شوند (۱۳۸۷) و بودای رستوران گردباد (۱۳۹۰) منتشر شده است. حبیبی دو دیوان شعر به نام‌های پرسه (۱۳۸۴) و مرگی به اندازه (۱۳۹۳) را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. 

کتاب آنجا که پنچرگیری‌ها تمام می‌شوند از این نویسنده در سال ۱۳۸۷ به طور مشترک با مجموعه داستانی برف و سمفونی ابری اثر پیمان اسماعیلی، برنده جایزه بهترین مجموعه داستان در جایزه ادبی هوشنگ گلشیری شد. 

کتاب بودای رستوران گردباد از او در دومین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم در بخش مجموعه داستان اثر برگزیده سال ۱۳۹۰ شد و کتاب ماه و من این نویسنده در سال ۱۳۸۴ نامزد جایزه بهترین مجموعه داستان اول جایزه گلشیری شده و جایزه بخش ویژه چهارمین دوره جایزه ادبی اصفهان را به دست آورد. 

کتاب املاک رابینسون در ۷۹ صفحه و شمارگان ۶۶۰ نسخه توسط انتشارات هیلا چاپ و روانه بازار شده است.

منبع

محسن جمشیدی زرمهری

طراح و برنامه نویس MohsenJDZ.ir Espad-CO.ir