فروش متری مسکن ابزار مناسبی برای فروش املاک صنعت بیمه است

1 آذر 1401
۰ دیدگاه
فروش متری مسکن ابزار مناسبی برای فروش املاک صنعت بیمه است

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، او هم اکنون مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان و رییس هیات مدیره شرکت بیمه تجارت نو است.


وی، دانش آموخته رشته اقتصاد درمقطع کارشناسی، برنامه ریزی سیستم های اقتصادی در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی رشته مدیریت بانکداری در مقطع دکتری است.


ورود وی به صنعت بیمه از سال ۹۴ و همزمان با تاسیس شرکت بیمه تجارت نو بوده است.


مرادی قبل از ورود به صنعت بیمه از سال ۸۰، همکاری با بانک تجارت را شروع کرده و عمده فعالیت وی در شرکت های وابسته به بانک تجارت بود.


او، از سال ۸۷ مشاور مدیرعامل بانک تجارت بود و سمت هایی همچون مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایرانیان، مدیر سرمایه گذاری بانک تجارت و مدیرعامل کارگزاری توسعه معاملات کیان را نیز درکارنامه کاری خود دارد. 


مرادی، به واسطه تاسیس شرکت بیمه تجارت نو از سوی شرکت سرمایه گذاری ایرانیان به صنعت بیمه وارد شد و از زمان تاسیس این شرکت بیمه ای در هیات مدیره آنجا حضور دارد.


برهمین اساس، چابک آنلاین با مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان در خصوص دورنمای صنعت بیمه درزمینه مالی ، فروش متری مسکن جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور به گفتگو نشسته که از نظر می گذرد:


چابک آنلاین: با توجه به عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای آیا سهام آنها برای سرمایه‌گذاران جذاب است و معامله گران چگونه به سهام شرکت‌های بیمه‌ای توجه می‌کنند؟


مرادی: متاسفانه فعالیت بیمه گری حاشیه سود قابل توجهی ندارد و متوسط آن در کشور یک درصد است وحتی سال گذشته، این عدد زیر یک درصد بود.


بنابراین شرکت‌های بیمه برای سودآوری به سمت سرمایه گذاری می‌روند که این سرمایه گذاری می تواند خرید دارایی های ثابت مانند ساختمان و زمین باشد و  یا سپرده بانکی و یا در پرتفوی سهام سرمایه گذاری کنند که بهره واقعی سپرده بانکی دراین وضعیت شاید منفی باشد.


دردو سال گذشته که وضعیت بورس خیلی خوب بود شاهد رشد زیاد شرکت های بیمه ای هم بودیم که باعث شد تا این شرکت ها برای سرمایه گذاری مناسب باشند و وضعیت سهام شرکت های بیمه ای همبستگی زیادی با وضعیت رونق سرمایه گذاری کشور دارد.


درست است که شرکت های بیمه ای، شرکت هایی خدماتی هستند و سود آنها باید یک رشد معقول باشد و این سود نباید نوسانات غیر قابل توضیح داشته باشد ولی متاسفانه به دلیل اینکه دارایی های ثابت خریداری می کنند و دارایی های ثابت هم در معرض تورم،رشد قابل توجهی دارند با فروش یک دارایی ثابت به صورت ناگهانی سود قابل توجهی در یک دوره کوتاه شناسایی می کنند، البته  شرکت های بیمه ای، در شرایط فعلی چندان شرکت های مناسبی برای سرمایه گذاری نیستند، مگرآنکه نگاه به آنها برای خرید سهام خرد نباشد و این نگاه وجود داشته باشد که باخرید یک بلوک مدیریتی آن شرکت و نگهداری آن در کنار فعالیت اصلی خود بتواند از آن بهره مند شود.


احسان مرادی


چابک آنلاین: آیا بازار بیمه و بازارسرمایه ایران ظرفیت طراحی و به کارگیری ابزارهای مالی همچون اوراق بیمه‌ای و مشتقات را دارد؟


مرادی: درحوزه ابزارهای مالی نوین برای تامین مالی اتفاقات بسیار خوبی افتاده اما در صنعت بیمه کمتر شاهد آن بودیم.


سه سال پیش، اوراق بهادار سازی بخشی از خدمات بیمه ای مطرح بوده و بیمه مرکزی و چند شرکت بیمه ای هم  پیگیر این موضوع هستند وحتی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که اخیرا در جزیره کیش برگزار شد هم چند شرکت بیمه پیگیر این موضوع بودند ولی هنوز ابزاری ارائه نشده است.


چندین امکان وجود دارد ولی هنوز اجرایی نشده، حدود سه سال است که این پروژه درحال پیگیری است اما هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است هرچند که امیدواریم که در چندماه آینده به نتیجه خوبی برسد.


چابک آنلاین: سامانه توثیق الکترونیک (ستاره) مردادماه سالجاری رونمایی شد،در این طرح همه افراد می توانند از سهام خود به عنوان وثیقه در همه اموری که نیاز به ضمانت نامه دارند استفاده کنند،آیا از اندوخته بیمه های زندگی یا بیمه نامه ها هم می شود به عنوان وثیقه استفاده کرد؟


مرادی: این سوال هم  برمی گردد به سوال قبلی،  وقتی اوراق بهادارسازی انجام شود آن اوراق بهادار قابلیت‌های زیادی پیدا می‌کند و می تواند توثیق و برای دریافت وام به عنوان ودیعه استفاده شود یا نوسانات قیمت را با آن کنترل کرد. 


شرکت‌های بیمه‌ای همین الان هم بر روی ذخیره ریاضی هر مشتری یک فرآیند وام دهی را دارند ولی اینکه این موضوع عمومی شود و بیمه گذار بتواند از ذخیره ریاضی بیمه عمری که در یک شرکت بیمه دارد برای دریافت تسهیلات از بانک هم استفاده کند نیازمند این است که اول اوراق بهادار سازی انجام شود که طبیعتا به این سامانه کمک می کند و جذابیت محصولات بیمه ای را نیز افزایش می‌دهد.


چابک آنلاین: فروش متری مسکن در بازار سرمایه چه تاثیری می‌تواند روی بازار داشته باشد؟ 


مرادی: نمی توان از یک ابزار جدید انتظار معجزه داشت اما سازمان بورس در چند وقت اخیر به درستی دارد برای سلایق مختلف ابزار می سازد، زیرا همه افراد دوست ندارند که سهام داشته باشند و برخی علاقه مند هستند که در حوزه بازار املاک مشارکت کنند و خود را در معرض نوسانات نرخ بازار املاک قراردهند.


ولی خیلی از افراد شاید سرمایه لازم برای خرید یک آپارتمان را نداشته باشند یا اینکه یک پرتفوی کوچک دارند و در گوناگون سازی آن می خواهند بخش کوچکی را به املاک اختصاص دهند که این ابزار برای آن دسته از افراد مفید است. 


نوسانات بازار ساختمان در حال حاضرغیرعادی است که توضیح دادن آن مشکل است ، زیرا با وجود اینکه تقاضای موثر در بازار مسکن وجود ندارد ما شاهد رشد این بازار هستیم درصورتیکه عرضه و تقاضا باید قیمت را مشخص کند.


احسان مرادی


 چطور می شود که وقتی تقاضای موثر برای یک محصولی وجود نداشته باشد اما روز به روز قیمت آن رشد کند؟ 


زیرا ساختمان از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است. 


یعنی افراد برای اینکه خود را در مقابله با تورم مصون کنند به سمت مسکن می روند ولی این ابزار کمکی به رونق بازار مسکن نخواهد کرد.


کمکی که می تواند کند این است که برای افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه مسکن هستند یک ابزاری وجود داشته باشد.


شاید این ابزار به صنعت بیمه کمک بیشتری کند و شرکت های بیمه ای بتوانند ملکی را که علاقه مند به واگذاری آن هستند و به صورت یکجا برای آن مشتری وجود ندارد به این صندوق ها منتقل کرده و قسمتی از دارایی خود را نقد کنند.


چابک آنلاین: به نظر میرسد که گزارش توانگری مالی صنعت بیمه گذشته نگر بوده و نسبت به آینده، قابلیت تحلیل برای بیمه‌گذار ندارد، چرا گزارش‌های مالی صنعت بیمه آینده محور نیست؟


مرادی: نیاز آن وجود نداشته است، در صنعت بیمه فقط یکبار اتفاق افتاده که یک شرکت بیمه توان پرداخت خسارت بیمه گذاران خود را نداشت و هرگز این نیازاحساس نشده که یک دلیل دیگر آن هم وجود بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر به عملکرد شرکت های بیمه ای نظارت می کند.


چابک آنلاین: با توجه به مختصات فعلی بازار سرمایه چرا شرکتها بودجه و ترازنامه ای که مصوب هیات مدیره بوده و آینده را مشخص کند ارائه نمی دهند؟


مرادی: معمولا بودجه سال آینده شرکت ها پیش بینی می شود و روی سایت شرکت  وسامانه کدال گذاشته می شود، اما مشکل اصلی به واسطه ریسک های سیتماتیکی است که دردنیا اتفاق می افتد  به عنوان مثال درحال حاضر در تمامی دنیا نرخ گاز در یکسال گذشته از ۱۰ سنت به عددهای خیلی بالایی رسیده  و ۳۰۰ برابرشده است.


شیوع بیماری کرونا خیلی از قواعد بازی را بهم زد و بسیاری از صنایع دچار مشکل شدند اما درعوض شرکت هایی که فروش آنلاین داشتند یا در صنعت دارو کار می کردند وضعیت بهتر و مناسب تر ی پیدا کردند.


 در کشور ما هم  این ریسک ها وجود دارد، چون دولت هرسال در تدوین بودجه اقداماتی انجام می دهد که روی شرکت ها به شدت اثرگذار است.


مثلا قیمت خوراک پتروشیمی ها می تواند روی سودآوری آنها بسیار اثر گذار باشد یا قیمت برق هم همینطور.


تمامی این موارد باعث می شود که پیش بینی بودجه برای شرکت ها دشوار باشد و آینده را دچار ابهام می کند. 


یک راهکار برای حل این مشکل این است که دولت یک برنامه ۵ ساله بنویسد که مثلا قیمت برق را برای صنایع طی این ۵ سال به این عدد خواهد رساند، در این صورت دیگر خیلی از موارد شفاف می شود و مشتری متوجه می شود که می خواهد برود در صنعتی که انرژی بر است سرمایه گذاری کند، پس با این ریسک ها مواجه است .


در کل سرمایه گذارعلاقه مند به پیش بینی آینده است و از  غافلگیر شدن خوشش نمی آید.


 

منبع

محسن جمشیدی زرمهری

طراح و برنامه نویس MohsenJDZ.ir Espad-CO.ir