در صدور سند ملک تصرفی بدون معارض، سختگیری نشود

19 اسفند 1400
۰ دیدگاه
در صدور سند ملک تصرفی بدون معارض، سختگیری نشود

ایسنا/خوزستان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به لزوم تعیین تکلیف اراضی و پلاک‌های محل نزاع گفت: در صدور سند زمین یا خانه‌ای که چندین سال در تصرف یک کارگر زحمتکش بوده و معارض وجود ندارد و محل ایراد نیست، سختگیری نشود.

حسن بابایی در قرارگاه جهادی کاداستر شهید سلیمانی خوزستان که امروز (۱۸ اسفندماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خوزستان در اجرای حدنگاری اراضی پیشرو است، اظهار کرد: تا پایان سال باید اراضی منابع طبیعی تعیین تکلیف شوند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در جلسه‌ای با حضور آقای محسنی اژه‌ای و وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردیم که کمیسیون رفع تداخل اراضی سریعتر در خصوص زراعی یا ملی بودن اراضی تصمیم‌گیری کنند تا واحدهای ثبتی، اسناد را صادر کنند. با این وجود باید پیگیری‌ها نیز در این خصوص انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: جلسات نیز باید به صورت گروهی و با حضور مدیران‌کل اداره منابع طبیعی، امور اراضی جهاد کشاورزی و ثبت برگزار و به صورت هفتگی از آن‌ها گزارش کار دریافت شود. قابل قبول نیست در یک وزارت‌خانه، دو دستگاه به دلیل اختلاف وضعیت را روشن نمی‌کنند و باید به هر شکل، وضعیت روشن شود.

وی بیان کرد: در خوزستان پلاک‌هایی وجود دارد که در گذشته جزو منابع ملی بوده‌اند و امروز در بافت شهری قرار گرفته‌اند و محل نزاع واقع شده‌اند. در این راستا مقرر شد چندین هیات به خوزستان اعزام شوند تا وضعیت این اراضی و پلاک‌ها روشن شود.

بابایی افزود: بسیاری از این اراضی فاقد سند هستند که باید هیات‌های مختلف با حضور چندین قاضی تشکیل شوند و با دید مساعد مشکل مردم حل شود؛ در صدور سند زمین یا خانه‌ای که چندین سال در تصرف یک کارگر زحمتکش بوده و معارض وجود ندارد و محل ایراد نیست، سختگیری نشود.

وی گفت: صدور اسناد زراعی مهم‌ترین موضوعی است که در دستور کار قرار داده‌ایم و باید همه در این زمینه بسیج شوند. نخستین استانی که می‌تواند کاداستر کشاورزی را به اتمام برساند، خوزستان خواهد بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه بیشترین سلامت اداری در خوزستان وجود دارد، افزود: خوزستان مظهر ایثار و مقاومت است و قطعا رگه‌های این اوصاف در تک تک عزیزان این استان وجود دارد و همچنان ایثار و مقاومت ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای پروژه سه واحد ثبتی در خوزستان افزود: تمام اعتبارات این واحدها پرداخت خواهد شد تا در یکی دو ماه این واحدها فعال شوند. تکلیف شهرستان‌هایی که واحد ثبتی ندارند نیز باید سریع روشن شود تا در صورت نبود امکان راه‌اندازی اداره ثبت، حداقل شعبه یا نمایندگی در این شهرستان‌ها فعال شود.

بابایی ادامه داد: زمینی نیز در حال تملک است و امیدواریم یک ساختمان خوب و در شان خوزستان برای این اداره‌کل در مدت یکی دو سال احداث شود.

وی گفت: شعار قوه قضائیه تحول و تعالی یعنی عمل متفاوت از گذشته و همچنین فکر به رشد است. در این دوره شعار هوشمندسازی مطرح است و در تلاش هستیم غالب فرآیندهای ثبتی را هوشمندسازی کنیم و مراجعات مردمی را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه برون‌سپاری را جزو سیاست‌های خود قرار داده‌ایم، ادامه داد: دفاتر اسناد رسمی می‌توانند بسیاری از امور را انجام دهند. در خوزستان از نظر چارت سازمانی ۲۰۰ نیرو کم داریم بنابراین اگر برون‌سپاری را انجام دهیم، بسیاری از امور سریعتر انجام می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم واگذاری ۲۰ خدمت ادارات ثبت به دفاتر اسناد رسمی، افزود: امروز داریم ثبت را ثناء پایه می‌کنیم تا بسیاری از امور، اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات را از طریق ثناء انجام دهیم. صدور اسناد را نیز باید به دفاتر اسناد رسمی واگذار کنیم  و نباید ترس و واهمه‌ای در این زمینه داشته باشیم.

بابایی گفت: ثبت یعنی عملکرد میدانی و باید با حضور در محل و در دل مردم، مشکلات بررسی و رفع شوند.

وی با بیان اینکه سلامت ادارای در صورت اهل کار بودن مدیر محقق می‌شود، عنوان کرد: اگر مدیری احساس می‌کند نمی‌تواند کار کند، به خوبی و خوشی بازنشسته شود یا در قسمت دیگری کار کند. مدیران برای ارتقای سلامت اداری باید وصف جهادی داشته باشند و احساس مسئولیت کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک افزود: ما برای هر پست ۲۰۰ شهید داده‌ایم؛ این همه شهید تقدیم کردیم و جزو امن‌ترین کشورها هستیم اما با یک عملکرد ضعیف، نظام و عزیزانی که جان‌شان را فدا کردند زیر سوال می‌رود بنابراین باید بیش از گذشته فعالیت کنیم.

وی گفت: بسیاری از پرونده‌های حقوقی، کیفری و نزاع‌ها به دلیل عدم تثبیت مالکیت است؛ روز گذشته دادستان شهرستان کارون گفت که در یک پرونده زمین ۱۹ نفر کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند؛ چرا تاکنون این اراضی تعیین تکلیف نشده‌اند و دستگاه‌ها و کوتاهی می‌کنند؟ هر زمانی دستگاهی همکاری نکرد باید به من اطلاع داده شود تا گزارش را به بازرسی و مراجع نظارتی بدهم.

بابایی با بیان اینکه وضعیت اراضی در خوزستان باید هر چه زودتر روشن شود، تصریح کرد: ما نباید محل اختلاف شویم و به گونه‌ای نشود که بگویند ما نمی‌توانیم و اختلافات و نزاع ها در حال رخ دادن هستند. ثبت اسناد و املاک خوزستان در ۱۱ ماهه امسال هفت برابر سال گذشته کار انجام داده است بنابراین توان اجرای کارها وجود دارد.

وی در خصوص ارتباط مدیریان با جوانان بیان کرد: در دوره تحول و تعالی، جوانان نقش بی‌بدیلی دارند و می‌توانند منشاء خدمت و فراهم کردن زمینه رشد در واحدهای ثبتی باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ادامه داد: در راستای دوره تحول و تعالی و استفاده از جوانان علاقه‌مند و جهادی باید پیشکسوتان صاحبان تجربه به ما کمک کنند و تجربیات را به نسل جوان منتقل کنند.

وی تصریح کرد: اگر لغزشی نیز در این نیروها دیده شد، هرچند واحد حفاظت اطلاعات داریم اما باید ابتدا هر کدام از ما تذکرات را بدهد؛ به جای اینکه کسی دستگیر شود و آبروی فردی برود، باید پیشگیری کنیم.

بابایی افزود: در ملاقات‌های مردمی یکی دو کارمند که به دلیل پرونده کیفری در وضعیت تعلیق بودند، گفتند به دلیل اینکه در واحد ثبتی دستگیرش کرده‌اند و فرزندش متوجه زندان رفتن پدر شده، پس از آن کودک دچار وضعیت روحی روانی خرابی شده است؛ بنابراین این عمل مجرمانه و خلاف علاوه بر اینکه موجب از دست رفتن آبروی فرد می‌شود، اثر منفی زیادی نیز دارد و دیگر حتی اگر برائت داده شود، آبرو برنمی‌گردد.

وی با بیان اینکه خوزستان در شاخص‌های سلامت اداری وضعیت مطلوبی دارد، عنوان کرد: با این وجود این موارد محدود دستگیری‌ها و انتشار در فضای مجازی نیز نباید رخ دهد و این مساله برای ما عیب است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در خصوص بحث معیشتی کارکنان گفت: بحث معیشتی و رفاهی کارکنان از دغدغه‌های ما است. با تلاش‌های انجام شده در چهار پنج ماه اخیر، واریزی‌هایی انجام شد و تا آخر این ماه نیز دو واریزی خوب خواهیم داشت.

وی افزود: باید بنیادهای رفاهی فعال شوند تا حداقل هر همکار یک قطعه زمین داشته باشد. اساسنامه رفاهی نیز باید تغییر و هیات امنای خوبی تعریف شوند تا خدمات بهتری به کارکنان ارائه شود.

انتهای پیام

منبع

محسن جمشیدی زرمهری

طراح و برنامه نویس MohsenJDZ.ir Espad-CO.ir