املاک قولنامه‌ای منجر به افزایش ساخت و ساز غیرمجاز می‌شود 

15 بهمن 1400
۰ دیدگاه
املاک قولنامه‌ای منجر به افزایش ساخت و ساز غیرمجاز می‌شود 

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام دبیری روز چهارشنبه در دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد در نطق پیش از دستور با اشاره به نامه رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر کشور درباره رأی دیوان مبنی بر ابطال مصوبه شوراها در ارتباط با مجوز صدور پروانه برای املاک و اراضی قولنامه‌ای افزود: این امر منجر به ساخت و ساز غیرمجاز، عدم مقاوم‌سازی ساخت و سازها و حاشیه نشینی‌ می‌شود.

وی یادآور شد: به عنوان نمایندگان استان‌های خود در شورای عالی استان‌ها اختیارات زیادی داریم که می‌توانیم طرح و لایحه به مجلس بدهیم. ‌

دبیری خاطرنشان کرد: شورای عالی استان‌ها در قانون ۱۰ وظیفه و اختیار دارد و درخواست من این است در این دوره از فعالیت شورای عالی استان ها به ۱۰ وظیفه عمل کنیم. ‌

وی ادامه داد: یکی از این وظایف و اختیارات شورای عالی استان‌ها این است که بودجه عمومی کشور بعد از تهیه توسط سازمان برنامه و بودجه به دست این شورا نیز برسد در حالی که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، بنابراین درخواست ما این است که به صورت جدی این مسئله پیگیری شود. ‌

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: مورد دیگر این است که شورای عالی استان‌ها موظف شده است ضمن مشخص کردن امور شهری که توسط دولت انجام می‌شود و انجام آن در توانایی شهرداری‌ها است، اقدامات لازم برای واگذاری این امور به شهرداری‌ها تهیه و به دولت یا مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی با  اشاره به ضرورت پیگیری لایحه مدیریت یکپارچه شهری گفت: با تصویب این طرح گام بزرگی در مدیریت شهری برداشته می شود. ‌

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها خطاب به نمایندگان این شورا بر مبنا قرار دادن قانون تاکید کرد و گفت: در نخستین سال از دور ششم شورای عالی استان‌ها هیچ تصمیمی برخلاف قانون نگیریم همچنین رسیدگی به استان‌ها به‌ویژه استان‌های کم برخوردار در اولویت کاری قرار گیرد و تلاش کنیم برای کاهش تبعیض‌ها و برقراری عدالت قدم‌های موثری برداریم. ‌

تاکید بر استفاده از ظرفیت جوانان در مدیریت‌ کشور
نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها گفت: کرمان، زادگاه شهید سلیمانی و پایتخت مقاومت است و مشکلات فعلی استان زیبنده این جایگاه نیست.

خداداد خارایی  با تأکید بر استفاده از ظرفیت جوانان در مدیریت‌های کشور، خواستار نگاه ویژه به این ظرفیت شد.

وی تحول در کرمان را نیاز ضروری این استان دانست و خواستار تعیین تکلیف وضعیت ابقا یا رفتن استاندار شد و گفت: بیشتر مدیران دولت قبل در صدر مسئولیت‌ها قرار دارند و دیگر انگیزه خدمت ندارند و لازم است، تغییرات مدیران سرعت یابد.

۷۰۰ روستا در استان خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود
نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی با بیان اینکه دولت‌ها آمده و رفته‌اند اما اتفاق خاصی در استان ما رخ نداده است، گفت: شاخص‌های توسعه در این استان وجود ندارد.

حسین فنودی تصریح کرد: عدم وجود جاده مناسب، کمبود آب شرب و خشکسالی از مهم‌ترین معضلات استان خراسان جنوبی است. ۷۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود که این وضعیت در شأن مردم شریف ما نیست.

فنودی خاطر نشان کرد: عدالت زمانی به وجود می‌آید که توسعه متوازن در کشور باشد. اکنون از نقطه مرزی استان خراسان جنوبی تا اولین بیمارستان در دسترس، سه ساعت فاصله است.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها خواستار اقدام عملی مسئولان در راستای رفع مشکلات مردم این منطقه شد و افزود: ۷۵درصد از صادرات غیرنفتی از مرز استان ما می‌گذرد اما جاده نداریم و مهاجرت به استان‌های دیگر روز به روز بیشتر می‌شود.

فنودی عدم مطالبه گری را از مشکلات دوره‌های گذشته شورای عالی استان‌ها دانست و گفت: برای اینکه جایگاه این نهاد حفظ شود، باید مطالبه گری داشته باشیم.

اقدام سریع دولت در پایان دادن به محرومیت در استان سیستان و بلوچستان 
نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات بی شمار در استان سیستان و بلوچستان، خواستار اقدام سریع دولت در پایان دادن به محرومیت در این استان شد.  

فاروق اعظمی سیستان و بلوچستان را مهد تمدن اسلامی و ایرانی معرفی کرد و شهر سوخته را از نخستین شهرهای جهان دانست که گواه پیشینه تاریخی این دیار است.

وی درباره مشکلات فراوان استان سیستان و بلوچستان گفت: چرا استانی با بالغ بر پنج هزار کیلومتر مرز آبی، کوه‌های غنی از معادن، زمین های حاصلخیز کشاورزی و سواحل بی نظیر مکران که رهبری تعبیر گنج پنهان را در مورد آن به کار برده‌اند و بندر چابهار که جزو ۱۰ بندر استراتژیک جهان است، هنوز از امکانات اولیه زندگی محروم است.  

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، صف بنزین و آب و سهمیه بندی نان در این استان را زیبنده نظام ندانست و تصریح کرد: آب شرب آرزوی بسیاری از مردمان این خطه است.  

وی با بیان اینکه مسیر توسعه از آموزش و پرورش می‌گذرد، از کمبود نیروی انسانی، کمبود فضاهای آموزشی، آمار بالای ترک تحصیل دانش‌آموزان در استان سیستان و بلوچستان گلایه کرد و در مورد وضعیت درمانی این استان نیز گفت: از ۲۶ شهرستان، ۱۵ شهرستان فاقد بیمارستان هستند و آمار مرگ و میر مادران باردار از ۴ نفر در بیمارستان چابهار در سال ۱۳۹۸ به ۱۳ نفر در امسال رسیده است.

اعظمی خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم استان سیستان و بلوچستان دین خود را به نظام ادا کرده اند و انتظار دارند دولت سیزدهم در برنامه هفتم توسعه یک بار برای همیشه مشکلات این منطقه را حل کند.

وی با اشاره به نقش مهم معلمان در کشور، خواستار تسریع در به سرانجام رساندن لایحه رتبه‌بندی معلمان شد.

منبع

محسن جمشیدی زرمهری

طراح و برنامه نویس MohsenJDZ.ir Espad-CO.ir