الزام ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک و اسکان

9 فروردین 1400
۰ دیدگاه
ثبت انواع مالکیت در سامانه املاک

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه مالکان از ۱۹ فروردین مکلف به ثبت مالکیت در سامانه املاک و اسکان هستند، گفت: همه خانوارها اعم از شهری و روستایی مکلف هستند مالکیت خود را در سامانه ثبت کنند که این مالکیت شامل خانه‌های استیجاری، ملکی و تجاری و هر نوع مالکیت می‌شود.

بر اساس اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده در خصوص الزام مالکان به درج واحدهای مسکونی تحت‌تملک خود در سامانه املاک و اسکان، نکاتی را ارایه کرد.

معاون مسکن و ساختمان گفت: الزام ثبت مالکیت توسط مالکان در سامانه املاک و اسکان به استناد ماده ۵۴ الحاقی است که چندی پیش در مجلس تصویب شد و قانون جدیدی است که در تکمیل قوانین قبلی تصویب شد و همه خانوارها اعم از شهری و روستایی مکلف هستند مالکیت خود را در سامانه ثبت کنند که این مالکیت شامل خانه‌های استیجاری، ملکی و تجاری و هر نوع مالکیت می‌شود.

وی درباره نقش وزارت راه در خصوص درج مالکیت، توضیح داد: سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی و راه‌اندازی شد. هم‌اکنون سامانه گسترش داده شده و برای شناسایی انواع مالکیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مالکان باید برای ثبت مالکیت خود به نشانی http://amlak.mrud.ir مراجعه کنند.

محمودزاده ادامه داد: علاوه بر آن مالکان هر نوع ملکیتی دارند باید در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. چنانچه در ۲ ماه که قانون مشخص کرده است مالکیت‌ها ثبت نشود به عنوان خانه خالی شناخته می‌شود و مشمول اخذ مالیات خواهد شد. هر خانواری می‌تواند یک محل سکونت اصلی و یک محل سکونت فرعی در شهر دیگری داشته باشد و این‌ها به عنوان خانه خالی تلقی نمی‌شود. مازاد بر آن اگر مشخص شود و بیش از چهارماه خالی بماند مشمول قانون جدید می‌شود.

گفتنی است، در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره۷ ماده۱۶۹مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد: (۱)

سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه

سال سوم- معادل مالیات متعلقه

سال چهارم و به بعد- معادل یک و نیم (۱.۵) برابر مالیات متعلقه

(۱) به موجب بند ۱۲ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات­های مستقیم، مصوب ۳۱/۴/۱۳۹۴، ماده (۵۴ مکرر) به قانون الحاق شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: هر واحدی که مالک، نسبت به ثبت اطلاعات آن اقدام نکرده باشد خانه خالی به حساب می‌آیند و هر زمان قصد خریدوفروش آن را داشته باشد باید مالیات خانه خالی را پرداخت کند.

عواقب ثبت نکردن اطلاعات در سامانه
سیداحسان خاندوزی در ارتباط با نحوه راستی‌آزمایی اطلاعات ثبت‌شده گفت: اولاً هر زمان مشخص شود که اطلاعات ثبت‌شده در سامانه، غیرواقعی است واحد تحت‌مالکیت، مشمول مالیات خانه خالی می‌شود. ثانیاً دستگاه‌های دولتی، تمامی خدمات خود را صرفاً به کدپستی ثبت شده در سامانه املاک و اسکان ارائه می‌کنند. به عبارت دیگر هنگام اقدام برای افتتاح حساب بانکی، اخذ گواهینامه، دریافت کارت سوخت، ثبت‌نام فرزندان در مدارس و… کدپستی محل سکونت فرد در سامانه، محل سکونت او برای ارسال مرسوله‌های پستی ملاک قرار داده می‌شود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد زیادی از شهروندان سعی کنند با راستی‌آزمایی هزینه‌های آتی خود را کاهش دهند.

گفتنی است طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، از ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ همه مالکان واحد های مسکونی باید مشخصات همه واحد های خود را در سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir ثبت کنند.

محسن جمشیدی زرمهری

طراح و برنامه نویس MohsenJDZ.ir Espad-CO.ir